PROMOSI BUKU KANAK KANAK LET’ S INVESTIGATE !! Hanya Rm 40 untuk 5 buah buku

Buku Let’s Investigate

===========================

Anak anak kita mesti tertanya tanya kan.

Ummi Ummi Siapa cipta Bumi,

Abi Abi siapa cipta air ,

Adik tak faham la macam mana air hujan boleh turun..

Ummi , Abi ceritalah Kenapa bulan banyak bentuk.. kenapa ada bintang di langit..???

20151207201506

20151207201513

20151207201519

20151207201525

===================================

Haaaa!!!! susah juga soalan ni kalau kita sendiri pun tak ada pengetahuan nak jawab kan 

Apa kata kita belikan buku LET”S INVESTIGATE untuk anak anak kita .. Anka anak dapat maklumat melalui buku Let’s Investigate 

Malah membantu anak anak CINTA KEPADA ALLAH

++++++++++++++++++++++++++

LET’S INVESTIGATE!!! Hanya RM40 untuk 5 buah BUKU 

Buku yang menarik untuk dibaca , buku ini menceritakan tentang alam ciptaan Allah dan di kaitkan dengan Sains.

Membantu mendekatkan anak anak untuk melihat Kebesaran Allah dalam mencipta Alam..

Membantu anak anda meminati bidang sains.

Harga untuk 5 Buah Buku adalah Rm40 Sahaja.

+++++++++++++++++++++++++

Jom wasap kami laju laju
013 327 2458

LIKE PAGE KAMI : rehatdanrawat.com

PROMOSI Buku Jawi Kanak Kanak ..Jualan Penghabisan Stok!!!

PROMOSI PENGHABISAN STOK KEMBALI!!!!

20151207201413

====================================
Kami Menawarkan Buku Buku Jawi kanak kanak dengan harga PROMOSI!!
=======================================

Buku Buku yang sangat menarik untuk di miliki

Membantu anak anda mengisi masa lapang
Membantu anak anda menguasai jawi melalui kosa kata Membantu anak anda lancar membaca jawi

Kami Menawarkan Buku Buku ini kepada :
1. Anak anak anda
2. Guru guru Jqaf
3. Guru Guru Tadika

********************************************
BUKU CERITA JAWI KANAK KANAK 3EDISI
********************************************

Set Buku Cerita Jawi Warisan Pak Mat Lob dengan 3 EDISI
Edisi Asas Jawi 7 buah buku
Edisi Mahir Jawi 10 buah buku
Edisi lancar Jawi 10 buah buku

****************************************

20151207201353

Hanya RM 110 termasuk pos untuk 27 Buah Buku !!
Menarik kan!!

HARGA BERPATUTAN !!!

Hubungi kami di no : 013 327 2458

LIKE page kami rehat dan rawat !!

20151207201150

Hukum perempuan yang didatangi haid melakukan tawaf

Assalamualaikum Ustaz. Apakah hukum perempuan yang didatangi haid melakukan tawaf? Terima kasih

JAWAPAN
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

Imam-imam empat mazhab berpendapat bahawa perempuan yang didatangi haid dilarang melakukan tawaf berdasarkan hadis bahawa Rasulullah SAW bersabda kepada Aisyah R.Anha ketika beliau kedatangan haid:

افْعَلِي مَا يَفْعَلُهُ الْحَاجُّ غَيْرَ أَنْ لاَ تَطُوْفِي بِالْبَيْتِ حَتَّى تَطْهُرِيْ
Maksudnya: “Lakukanlah sebagaimana yang dilakukan oleh orang yang menunaikan haji, namun jangan melakukan tawaf di Baitullah melainkan setelah engkau suci.” Riwayat al-Bukhari (290) & Muslim (1211)

Jika perempuan haid itu mengingkari lalu melakukan tawaf, maka tawafnya tidak sah dan dia hendaklah membayar dam. Ulama Mazhab Hanafi mengatakan tawafnya sah dan dia dikenakan seekor unta. Begitu juga perempuan yang bernifas dan orang yang berjunub, kedua-duanya dikenakan seekor unta.

Al-Mughirah menyatakan: “Tidak disyaratkan bersuci untuk tawaf malah ia sunat sahaja. Jika dia tawaf dalam keadaan berhadas maka dia dikenakan bayaran seekor kambing dan jika dalam keadaan berjunub maka dia dikenakan bayaran seekor unta.”

Wallahuaʿlam

Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
MUFTI WILAYAH PERSEKUTUAN

Hukum Bersiul dan Bertepuk tangan

2d2c7d950f3bc2ad7da4d01e57062e54

Bersiul dan bertepuk tangan adalah cara orang jahiliyyah beribadah.

Firman Allah:

وَمَا كَانَ صَلَاتُهُمْ عِنْدَ الْبَيْتِ إِلَّا مُكَاءً وَتَصْدِيَةً فَذُوقُوا الْعَذَابَ بِمَا كُنْتُمْ تَكْفُرُون

Dan tiadalah sembahyang mereka di sisi Baitullah itu melainkan bersiul-siul dan bertepuk tangan. Oleh itu rasalah kamu (wahai orang kafir) akan azab seksa dengan sebab kekufuran kamu.

Oleh itu para ulama bersepakat menyatakan haram bertepuk tangan jika niat beribadah seperti orang jahiliyyah.

BERSIUL DAN BERTEPUK TANGAN BUKAN KERANA IBADAH

Para ulama berbeza pendapat jika bertepuk tangan bukan kerana ibadah.

PENDAPAT PERTAMA

Diharuskan seperti bertepuk tangan untuk memberi sokongan kepada seseorang atau sesuatu pasukan .

Walaubagaimanapun bertepuk tangan tidak sesuai untuk seseorang kerana kedudukannya ( dari sudut maruah ) dan tidak menjatuhkan maruah untuk insan yang lain ,sesiapa yang hendak bertepuk tangan hendaklah mengetahui maruahnya terlebih dahulu.

PENDAPAT KEDUA

Haram bertepuk walaupun bukan niat beribadah kerana ianya adalah perbuatan orang jahiliyyah.
PANDANGAN IBNU HAJAR AL HAITAMI DAN RAMLI

Bertepuk tangan di luar solat adalah makruh walaupun walaupun dengan niat bermain-main.Manakala al Ramli pula mengatakan haram.

BERSIUL
Apa  yang zahir kepada saya hukum bersiul sama dengan hukum bertepuk tangan .
Wallahu a’lam

 

NOTA: Nota ini diambil  dalam perbincangan group whatsapp Taman Ilmu bersama AlFadhi Us Tirmizi Taha Pensyarah Universiti Darul Iman Kuala Terengganu. Nota nota ini bebas dikongsi bersama, tujuan nota ini di himpunkan adalah bertujuan untuk memanjangkan sedeqah ilmu pada pembaca sekalian.

Cermin pagi Cermin diri

CERMIN PAGI 2015❗❗❗

download

SIAPAKAH KITA DI PAGI HARI?
Diam sejenak dan renungi diri.

Ulama berkata :

“Siapa yang berpagi-pagi dalam keadaan (suka) marah-marah adalah golongan manusia yang tidak berpuas hati dengan takdir Allah swt”Allah beri ujian pagi-pagi hari sebagai kafarrah, untuk menghapuskan dosa-dosa yang dilakukan pada malam sebelumnya. Tapi sesetengah kita tidak sedar, kekadang pagi-pagi sudah marah-marah dan merosakkan kebahagiaan pagi kita…(sedang Allah datangkan ujian di pagi hari untuk menghapus dosa yang tersisa)

Contohnya:

Marah-marah anak di pagi hari kerana sebab-sebab kecil,

Pagi-pagi lagi tidak berpuas hati dengan suami/isteri/anak-anak sampai terjadinya leteran dan marah-marah.

Marah-marah (atas perkara yang kecil) sepertinya bila tersangkut dalam traffic jam atau kelewatan.

Pagi-pagi lagi dah ‘bad mood’ dan suka marah-marah pekerja bawahan. Walaupun kesilapan yang dilakukan hanya layak ditegur saja.

Ulama menyebut, manusia sebegini adalah dalam golongan manusia yang hati kecilnya tidak dapat menerima atau tidak berpuas hati dengan takdir Allah kepadanya.

Bahaya ni…
Kita tidak sedar kesan marah-marah kita itu. Selalunya kita akui kita redha, tapi hakikatnya akhlak kita mempamerkan hal yang berlainan. Perangai kita tunjuk yang sebaliknya. Sebab apa? Sebab apa yang kita cakap itu hanya pembohongan diri dan hakikatnya hati kita tidak berpuas hati dengan Allah swt…. Tahukah kita? Sebagai hambaNya wajib redha dengan ketentuan takdir Allah swt kerana setiap apa yang ditetapkan Allah itu pasti ada sebabnya dan terbaik dari Allah swt. Allah Maha Mengetahui.

Renungi diri….
Kita akan tahu siapa kita bila selalu cermin-cermin diri kita pada setiap pagi. Cermin diri anda, perbaikilah hubungan anda dengan Allah swt dan jadilah orang-orang yang redha dan bersyukur…
Redha dan terima apa saja ketetapan Allah swt kepada kita dengan hati terbuka. Pastinya ada hikmah di setiap apa yang Allah tetapkan kepada hambaNya.Selalu ucapkan dan zikirkan ‘Astaghfirullah hal azim’ dan ‘La hawlawala Quwwata illa billaah’ selalu bagi mengubati, merawat dan mendidik hati kita untuk sabar dan redha dengan segala ketentuan Allah swt.

JANGAN ‘BAD MOOD’…..
JANGAN SUKA MARAH-MARAH DI PAGI HARI…. TENANGKAN JIWA ANDA
DAN SENTIASALAH SENYUM.

Kalsium dan Magnesium membantu proses kelahiran menjadi lebih mudah

Nak tau tak kenapa masa kita pregnant doktor akan bekalkan kita kalsium, haaa saya pun baru tahu..” Kalsium dan magnesium ni memainkan peranan yang sangat penting ketika proses kelahiran. Kalsium dan magnesium bertindak dengan baik sekali dalam mengecutkan rahim bagi tujuan memudahkan proses mengeluarkan baby. 
Bayangkan si ibu yang mengandung langsung tak mengambil berat pengambilan kalsium dalam diet harian semasa mengandung..bagaimana dia melalui situasi semasa bersalin..semasa bersalin kita sangat memerlukan kalsium dan magnesium dalam darah kita, di bimbangi jika kita kekurangan terlalu banyak dua eleman penting ni, kita akan berdepan dengan masaalah tumpah darah, lebih lebih lagi jika proses bersalin memakan masa yang panjang

**************************************

woman-in-labor-husband-cartoon-mother-humor (1)

Saya sangat mencadangkan anda mengambil kalsium yang mengandungi magnesium semasa mengandung..

Pilihan saya tentunya SET BERSALIN SHAKLEE..jimat jimat jimat

Ulang Siar semula berkenaan HUKUM MENGHISAP ROKOK ELEKTRONIK DAN VAPOR

Berikut adalah soalan berkenaan hukum menghisap rokok elektronik dan vapor oleh SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri

SOALAN

Apakah hukum menghisap rokok elektronik dan vapor?
Pada hari ini, 17 Ogos 2015 bersamaan 2 Zulkaedah 1436H, Majlis Fatwa Kebangsaan telah mengeluarkan kenyataan mengharamkan penggunaan rokok elektronik melalui fatwanya. Pengerusinya, Prof. Emeritus Tan Sri Dr. Abd. Shukor Husin berkata, keputusan itu diputuskan dengan mengguna pakai hukum menghisap shisha yang telah difatwakan sebelum ini.Tambah beliau lagi, apabila telah cukup dapatan iaitu yang pertama membahayakan, kedua ianya membazir dan ketiga memudaratkan daripada segi kesihatan, maka apabila perakuan-perakuan ini sama, maka kita mengatakannya haram.Terdapatnya fatwa ulama’ yang menyokong tentang pengharaman rokok elektronik ini. Justeru, kami berpendapat seperti itu juga dengan alasan yang diberikan di atas. Untuk ulasan pengharaman, sila rujuk :

http://www.muftiwp.gov.my/index.php?option=com_content&view=article&id=465:irsyad-fatwa-ke-63-hukum-penggunaan-rokok-elektronik-vapor&catid=48&Itemid=333

Dalam isu ini, ramai juga berpendapat bahawa ia adalah salah satu cara untuk menolong penghisap rokok agar berhenti daripada merokok. Justeru itu, mereka menggunakan rokok elektronik sebagai alternatif kepada cara berhenti merokok. Sebenarnya anggapan ini adalah menyimpang daripada asas kerana dikatakan ada juga bahan nikotin yang asalnya daripada bahan yang boleh menyebabkan ketagihan dan mudarat kepada kesihatan manusia. Kami sepertimana isu merokok juga menyeru kepada khalayak umat Islam untuk meninggalkan penggunaan rokok elektronik atau vapor berdasarkan kepada kenyataan-kenyataan di atas. Alangkah baiknya duit yang kita gunakan untuk membeli rokok atau vapor, kita masukkan ke tabung masjid, menyantuni anak-anak yatim, memberi makan kepada fakir miskin serta membantu keperluan mereka. Semoga Allah kurniakan kepada kita taufiq dan hidayah dan berikan kepada kita kesihatan yang baik. Amin.

Akhukum fillah,
Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
18 Ogos 2015 bersamaan 3 Zulkaedah 1436H

Untuk Suami Isteri ..Tazkirah dan Catatan Guru saya SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri

Alhamdulillah,  tergerak hati saya nak menghimpunkan Tazkirah dan Catatan Guru saya SS Datuk Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, tujuan saya himpunkan dan masukkan dalam blog ni adalah untuk memudahkan saya membuat rujukan dan memotivasikan diri dikala hati sedang rawan.  Semoga bermanfaat untuk pembaca sekalian. 🙂

Tazkirah Untuk Suami Isteri.

Dalam perjalanan Pulang dari Masjid Slim River, saya terbaca Facebook Dr. Aidh al-Qarani yang berpesan kepada Suami Isteri. Katanya :

•Jangan kamu halusi semua perkara.
•Jangan Kamu Cari setiap sebab.
•Jangan kamu pergi di belakang setiap khayalan.
•Taqwalah kepada Allah Redhalah dengan pembahagian dan bertolak ansurlah. Nescaya baiklah keadaan.

Beliau juga berpesan dengan katanya,” Sabar, menanggung ujian, menahan Marah dan menutup aib daripada seindah sifat suami isteri dan adalah semulia akhlak.

Akhukum Fillah
SS Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad al-Bakri
9.00 Malam
31 Oktober 2015
Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS)

Doh Pizza Homemade yang sedap

Hyee semua.. teringin nak makan pizza? tapi budjet tak cukup, ok jangan risau anda boleh buat sendiri, lebih puas hati, lebih jimat perbelanjaan , hari ni saya nak share resepi doh pizza yang lembut dan sedap, hasil dari tanya kawan kawan yang biasa buat resipi, dan intai intai resipi di www.aziekitchen.com, saya ubah sikit mengikut kesesuaian, maka terhasillah doh pizza yang best dan lembut. terima kasih pada kawan kawan saya Siti Hamiyah, Maryam Jameelah, Atiqah Ismail dan Saniayatul, mereka ni pembakar semangat dan pemberi idea kepada terhasilnya doh pizza yang lembut ni. Now, kita layan sekejap resipi doh di bawah ni:

12109868_871921862922074_2774697884845501385_o

Resipi doh Pizza

BAHAN – BAHAN:

4 Cawan Tepung Gandum
1 Sudu kecil garam ( nak lebihkan boleh )
1 1/2 Sudu besar gula ( saya buh 2 sudu )
1 3/4 Yis mauripan
1 1/2 Cawan Olive Oil ( Minyak masak pun boleh )
1/ 2 Cawan air suam
2- 3 Sudu yogurt ( doh lebih lembut dengan yogurt )

12112470_871921839588743_2854484816492570146_n

BAHAN TOPPING:

1 Tin Cendawan butang

2 biji Lada Bengala hijau dan merah

Cheese Mozarela

1 Tin tomato puri atau sos spagetti

1 Tin sardin Adabi

Bawang Besar potong bulat atau dadu

Sos Cili

( Bahan bahan topping terpulang kepada anda nak letak apa, kalau suka sea food boleh letak seafood, kalau suka hot dog letak hot dog, saya pertama kali buat saya betak sardin, kemudian taburla sesuka hati  )

CARA MEMBUAT DOH PIZZA

Bancuh yis dengan air suam, dah berbuih masukkan ke dalam tepung yang dah di gaul dengan garam dan gula… gaul dengan chopstick atau garfu. Kemudian masukkan yogurt gaul lagi, kemudian baru masukkan minyak, buh sikit sikit.. agak agak.doh tak melekat kat tangan. Kalau letak semua takut lembik sangat pula, sebab kita dah letak.yogurt tadi. Bila adunan dah sebati dah di uli dan tak melekat kat tangan sapukan minyak pada doh. Tutup dan tunggu sampai sejam ,biar doh naik dua kali ganda.Dah naik , boleh la di leper leperkan buat tapak pizza, bakar dalam 10 – 15 minit. Dah masak sejukkan kemudian bungkus comel comel buh dalam peti ais bahgian atas, bila bila nak masak keluarkan je. Tapi kalau nak letak terus topping pun boleh, bakar selama 25 minit dengan suhu kepanasan oven 140-150 darjah. Pembakaran adalah bergantung pada oven masing masing, oven saya klu lebih dari 150 darjag kepanasa, pinzza jadi rentung.Selamat mencuba hihi

Ok tu je
Ikhlas dari Fbpage Rehatdanrawat.com
Like my page rehat dan rawat ya

KWSP bantu Selesai Hutang Pelajaran

images

Beberapa orang rakan menghubungi saya berkenaan status yang  saya tulis di facebook berkenaan hutang belajar saya bakal dilunaskan dengan duit KWSP, status saya lebih kurang begini bunyinya “Alhamdulillah..setel.. hutang SUK bakal dibyr dgn duit KWSP.. Alhamdulillah..”. Sebenarnya saya pun baru tahu yang hutang belajar boleh di selesaikan melalui simpanan di KWSP melalui akaun 2, maklumat tersebut diperolehi dari suami saya, untuk mendapatkan kesahihan saya dan suami telah menghubungi SUK Selangor dan KWSP untuk bertanyakan hal ni, alhamdulillah memang betul maklumat tersebut, bukan maklumat tipu. Pada hari Rabu yang lepas saya hubungi SUK Selangor untuk uruskan perkara berkenaan hutang belajar saya, alhamdulillah mudah je, tak sampai pun 15 minit urusannya, saya cuma perlu memaklumkan kepada pegawai tersebut beberapa maklumat penting dan pertukaran alamat, kemudian pegawai tersebut memaklumkan bahagian pinjaman pelajaran SUK selangor akan menguruskan beberapa maklumat seperti, surat perjanjian dan beberapa dokumen penting untuk di hantar kepada saya. Sebelum tu, pegawai tersebut ada memaklumkan kepada saya bahawa syarat untuk KWSP selesaikan hutang belajar tersebut mestilah pinjaman tersebut dibuat pada tahun 2001 ke atas, kemudian pegawai tersebut menyatakan perkara yang perlu ada adalah seperti berikut :

1.Surat Perjanjian Pinjaman

2.Sijil Diploma/Sijil Ijazah atau transkrip akhir meliputi semua keputusan setiap semester.

Berkenaan dengan surat perjanjian pinjaman, pihak SUK akan uruskan, cuma kita perlu ada adalah sijil kelulusan diploma atau ijazah. Kesemua dokumen akan di uruskan oleh pihak SUK dan kita akan di beri pilihan samaada nak ambil sendiri di pejabat bahagian pinjaman dan pelajaran SUK atau diposkan terus ke alamat rumah, saya pilih pos kerumah kerana kekangan masa. Jadi bila dokumen tersebut dah sampai pada kita, maka bolehlah kita bawa ke pejabat KWSP, di sana akan di uruskan segalanya, dan hutang kita akan di selesaikan melalui akaun 2. Pada peminjam peminjam pelajaran samaada dari Yayasan negeri atau PTPTN anda boleh lah berbuat demikian, jangan tangguh lama lama, tak senang duduk di buatnya, kesian pada penjamin kita. Saya harap maklumat ni dapat membantu rakan rakan sekelian insyaallah.